Susanne Schmidt-Nielsen


Gå til indhold

Tekstilmaleri, ”Anelse”

Portfolio

Uden titel 2013














Klik på billedet for information, detalje.
Scroll ned for tekst.









Tekstilmaleri, "Anelse"


Det er de små detaljer, der optager mig. Jeg går på opdagelse i det sete og det sansede - i de mange lag, de forskellige toner der opstår som materialerne mødes, sammenføjes eller overlapper. Værkerne handler, for mig, om tid og om det anelsesfulde.

Jeg bruger materialer af forskellig karakter - transparente og florlette, tætvævede uigennemtrængelige, matte overflader eller blanke og changerende, grove til sarte.

Jeg er optaget af, at tråden er kraftig så den kan syes som en markant streg. Den har en farve så den tydeliggør sammenføjningen. Eller den er usynlig så sammenføjningen mister sin betydning.

En ting er tydeligt, det er toneren og nuancerne der bliver vigtige. Denne optagethed af toner ses især i de meget sarte og lette billeder, som er små stykker stof der er syet sammen i hånden. Her er det hvorvidt stoffet ligger enkelt eller ved sammenføjningerne kommer til at ligge i flere lag, der udgør farveforskellen - det selvsagt små spring i tonen der her er på spil.

Måden hvorpå fladerne føjes sammen gør en stor forskel. Syningen på maskine giver en høj grad af stramhed og ensartethed, mens de syninger der er lavet i hånden er ujævne og vidner om håndens arbejde. Det tydelige afsæt af håndens arbejde, som stregen fra en blyant ført af hånden, giver nærvær og tilstedeværelse og så peger det på tid - tid som en vigtig faktor i processen. Og en insisteren på tid til processen.

Arbejdet med materialerne rækker til mere end tråd og stof. Det inkluderer også selve rammen. Rammen er dimensioneret så den kan holde, så den kan bære sig selv. Men rammen har også en fylde der giver at godt og solidt stativ, der tilfører det til tider flygtige billeder en fysisk masse, en forankring, et skelet at hæfte sig på.

Som i andre værk, arbejder jeg med kontraster. Kontraster mellem det sarte transparente stof og den kraftigt farvede tætte syning, det lette stof til den bastante ramme, det ene lyse og sarte billede til det næste mørke og uigennemtrængelige.

Fornemmelsen for materiale strækker sig helt ud i formatet af billedet, med en klar bevidsthed om værkets fysik. Fornemmes det stort eller små, er det et rummeligt eller et presset format.

Ofte er der noget på spil. Et hurtigt blik er ikke nok. Værket kræver at give det tid. Tid til at zoome ind og åbne op. Først der folder det anelsesfulde sig ud.


Susanne Schmidt-Nielsen 2013



Retur til indhold | Retur til hovedmenu